Biljett vid Wäring | 3,72 |
Göteborg (3 Toddar) | 1,21 |
75 Thaler, Preusisk | 204,00 |
Middag uti Göteborg | 0,40 |
Biljett till Köpenhamn | 12,00 |
" " museum | 0,50 |
The och qvällsvard | 1,00 |
Middag d: 19de | 0,40 |
Rakning, kaffe och Tidning | 1,00 |
Logis för 2 dagar | 2,75 |
Drickspenningar | 1,25 |
Åtgått till Köpenhamn | 2,75 |
Bärarpenningar uti d: o | 0,75 |
1 Biff uti Köpenhamn | 0,55 |
Åtgått uti sällskap | 1,50 |
På Theatern (Cazina) | 1,00 |
Logis i Köpenhamn | 2,00 |
Biljett till Lübeck | 12,00 |
Betalt fritt ombord | 3,67 |
Bärarpenningar Thaler | - 7 sk |
Biljett till Güstrow | 2-27 ½ |
Åtgått Bantåg | 10 G |
Skjuts till Goldberg | 20 G |
För 2 bref till Schweden | 18 sk |
Åtgått uti sällskap | 12 sk |
Betals hos Slijfs | 48 sk |
1 Rock köpt | 6,16 Thaler |
Åtgått uti sällskap | 26 sk |
d:o | 22 |
d:o | 10 |
d:o | 20 |
Betalt Kleffel | 300. Rs Svensk |
D:o dräng med | 2 Thaler |
köpt Tyger | 2 " |
för spisning | X |
30 " | X |
i sällskap | 36 sk |
Resa till Hamburg | 3-40 sk |
"Som assistent till Pierre Prévost utförde Daguerre teaterkulisser och panoramavyer i Paris 1807-1818. Den häpnadsväckande realismen i Daguerres scener gjorde honom snabbt berömd och mängder med uppdrag strömmade in. 1822 gjorde han succé med sitt skådespel Diorama, en serie landskapsscener där realistisk eld och verklighetstrogna spöken avlöste varandra, effekter som byggde på invecklade system med transparenta, skickligt ljussatta målningar. För att snabbt producera dessa avancerade kulisser använde Daguerre camera obscura, en föregångare till kameran och han lyckades för första gången fixera en bild från en camera obscura 1824.
Genom sitt intresse för camera obscuran kom Daguerre i kontakt med Nicéphore Niepce och dennes experiment med asfalt som fotoemulsion, och de båda inledde ett samarbete 1829. Daguerre började experimentera med olika metallfilmer och omkring 1831 lyckades han, möjligen av en slump, framställa ett tunt skikt av ljuskänsligt silverjodid (fr. "iodure d'argent"). Denna emulsion förkortade avsevärt exponeringstiden som med Niepces metod omfattat flera timmar. Det var dock först 1837 som Daguerre även upptäckte att emulsionen gick att permanent fixera med vanligt salt och Daguerre hade därmed även uppfunnit fixativet. Han döpte sin nya uppfinning till daguerrotypi.
Den 7 januari 1839 kunde Daguerre, genom François Arago, presentera uppfinningen inför Franska vetenskapsakademin. Uppfinningen blev omedelbart en världsnyhet och 15 juni 1839 dekorerades Daguerre med Hederslegionen. 19 augusti samma år deklarerade den franska regeringen vid en offentlig ceremoni uppfinningen som var mans egendom, "en gåva till den fria världen".
Fotografins officiella födelsedag.
Daguerres upptäckt kungjordes den 7 januari 1839 men detaljer om denna första praktiska fotometod avslöjades inte förrän den 19 augusti 1839, vid ett möte med vetenskaps- och konstakademierna i Institut de france. Denna dag räknas därför som fotografins officiella födelsedag. Daguerratypien fick omedelbart en väldig spridning. Daguerra hade författat en handbok och till julen 1839 kom den ut i svensk översättning. "Daguerreotypen,' teoretisk och praktiskt beskriven', utgiven av bokhandlare Adolf Bonnier. Tre veckor efter det att uppfinningen presenterats i Paris kunde det 'Åttonde Dagligt Allehanda berätta om en af de viktigaste och mest förvånande kemisk-optiska uppfinningar inom den sköna konstens område som utmärkt detta århundrade'.
Djävulens uppfinning menade kritikerna och porträttmålarna såg sitt levebröd försvinna. Andra upptäckte snabbt möjligheterna med den nya porträtteringskonsten."
Gelatinbestrukna torrplåten.
Tanken att tillreda en emulsion, bestående av silversalter (bromsilver) i en gelatinlösning, sprida den över en plåt och sedan låta den torka väcktes i september 1871 av Londonläkaren Richard Leach Maddox (1816-1902)
Idén vidareutvecklades och förbättrades, i synnerhet av den engelske amatörfotografen Charles Bennett. Den nya metoden lämpade sig utmärkt för masstillverkning av plåtar, och från och med år 1878 växte det upp en rad firmor, bl.a Wratten & Wainwright, i England, vilka tillhandahöll de nya torrplåtarna åt den växande skara fotografer, som ville använda denna mycket enklare metod. Den gelatinbestrukna torrplåten kunde exponeras på 1/25 sekund eller snabbare utan särskild behandling, och den möjliggjorde handkamerans debut på 1880-talet. I och med den gelatinbestrukna torrplåten kom i bruk blev både våt- och torrkollodiumplåtarna föråldrade.
Visitkortsfotografering
Den verkligt stora ruschen hos porträttfotograferna började på 1860-talet. En fransk fotograf, André Adolphe Disdéri (1819-1890), började massproducera porträtt i visitkortsformat. Detta standardiserade format på 6,5x10 cm blev snabbt populärt.
Det blev nu möjligt att samtidigt få många små bilder på den stora plåten. En kamera med fyra objektiv gav fyra små bilder på ena halvan av ett negativ. Genom en flyttbar kassett upprepades samma sak på plåtens andra halva. Resultatet blev 8 negativ som kontaktkopierades, klipptes isär och monterades på kartong, med en, ofta vacker, baksida med fotografens namn. Kopieringsarbetet blev enklare och snabbare. Detta gjorde, att priserna på bilderna sjönk och fler människor hade råd, att gå till fotografen. Ofta såldes visitkorten i hel- eller halvdussin, och man bytte till sig bilder på släkt och vänner. Bilderna sattes in i standardiserade album med fickor.
Under 1860-talet visades personerna i helfigur medan visitkorten under 1870-talet i stället dominerades av bröstbilden."
"Godvederligt sedan Carl Holmgren, Ida och Anna Holmgren genom deras förmyndare J E Rundberg enligt tvefallt bevittnat köpebrev den 1 oktober 1869 på offentlig auktion mot tjugotusen Rs Rmt köpt ett halft Krono Skatte Bergsmanshemman No 1 Ett fjärdedels dito, No 2 Ett sextondels dito, No 3 Ett åttondels dito och No 4 Ett åttondels dito. Bergsmanshemman No 4 Gusselby sam femton Sextiofjärdedels Krono Skatte Bergsmanshemman, No 3 Gusselhyttan av Boriksenaren Per Gustaf Sundström och därefter transporterat på Carl Gustafsson i Lindesberg och detta jordafång är vordet genom ej mindre än trenne uppbörd, nämligen den 12 januari, och den 28 april samt den 3 november sistlidna år och med anslag på Rättens dörr och Kungörelse i Häradets Kyrkor till känningsgivande utan att klander däremot anhängiggjorts, framlades Rättens jämlikt första och fjärde Kapitlen Jorda Balken samt Kungl Förordningen den 13 juni 1800 ska likt på berörda hemmansdelar av Krono Skatte Natur meddela Carl Gustafsson laga fasta tomt å den av Krono Natur Häradsbevis, som han alltså har att hos Konungens Befallningshavare lånet uppvisa för erhållande av immission. Skolhuset i Lindesberg 12 januari 1871."
![]() |
![]() |
![]() |
Carl Sixten, äldste sonen | Signe Charlotta, mellandottern | Olga Elisabeth, yngsta barnet |
Gusselhyttan var en masugn. "Med masugn menas en stor ugn för malmsmältning.Ibland användes ordet hytta eller hyttbacke och då menades förutom ugnen anläggningen runt om kring. Här fanns smedjan, kolhuset, slagghögar m.m. I masugnen framställdes tackjärn. Mulltimmersmasugnen är en gammal typ som användes av bergsmännen. Den hade en yttre timrad träkonstruktion. Den fylldes med sand in till pipmuren, som byggdes av noggrant huggna stenar.
Bergsmännen hade fått 1000-1500 kg per dygn på tre blåsningar som gjordes i mulltimmerhyttan på 1600-talet. Bergsmännens tackjärn hade gjorts i tunna plattor som vägde ca 60-110 kilo. Det var sprött, innehöll mycket kol och föroreningar. Det kunde inte smidas. Det bearbetades därför i hammarsmedjan för att få de önskade egenskaperna.
Slutprodukten i hammarsmedjan var stångjärnet - det eftertraktade smidbara svenska järnet som man kunde tillverka så mycket av. Tackjärnet hettades därför upp igen och föroreningarna slogs ut. Det renade tackjärnet (smältan) slogs ihop och formades till stänger.
Till masugnen behövdes vattenkraft till bälgarna som blåste luft in i masugnen för att höja temperaturen. Vattenhjulet drev hammaren i hammarsmedjan.
Därför låg dessa anläggningar vid vattenfall, åtskilda eller på samma plats. Många ortnamn vittnar om gångna tiders verksamhet, t.ex. namn där hytta eller hammare ingår, t.ex. Gusselhyttan Att göra järn var en stor process. Det krävdes mycket arbete innan man kunde börja och det gällde att själva smältningen av malmen lyckades. Smältningen av malmen och kolet kallades blåsning. Så här gjorde man: I en grop fylld med ved och malm rostas malmen. När veden antänds försvinner föroreningar i malmen. Den blir också lättare att krossa. Malmen krossas. Vid de små bergsmanshyttorna krossades malmen för hand, oftast av småpojkar som slog sönder malmen till valnötstora bitar med en hammare. Vid större hyttor bokades (krossades) malmen av vattenhjulsdrivna hammare.
Från hyttbacken körs träkol i kärror upp till masugnskransen. Därefter fylldes masugnen på med en blandning av malm, träkol och kalksten. Tträbälgar blåser in luft i den nedre delen av masugnen. De drivs av vattenhjul och den ena blåser ut luft medan den andra suger in. Genom lufttillförseln höjs temperaturen och malmen smälter.
Slaggen (en förorening i malmen) tappades först ur. Därefter tappades järnet i formar som kallades "galtsängar". Järnet stelnade till "tackor", därav namnet tackjärn. Här fick också järntackorna sina stämplar. Rummet eller platsen där järnet tappades kallas "råstun". Där kunde bergsmännen samlas och rådslå om hyttans skötsel. När järnet svalnat knackades det i bitar över de svagare partierna. Tackjärnet lagrades i respektive ägares tackjärnsbod. Bergsmannen kunde pröva på att gjuta annat än tackjärn, t.ex. brunnslock, trapphällar, klocklod, gravkors m.m.. Sådant kallades "stöpe". Så här beskriver Carl Larsson i By hyttan:
Över hyttan vilade en viss sträng och dyster stämning. Särskilt fram på hösten, då nätterna blev mörka, lyste kranslågan och kastade sitt ljus upp mot en skyig natthimmel, för varje koluppsättning sprutade ett regn av gnistor genom takhålet. Nere på hyttbacken pyrde elden i rostgropen och bolmade röken, och i det tjocka mörkret rörde sig bergsmännens bloss som glimmande skuggor. Var tredje eller fjärde timme lyste hela hyttan som en snölykta av det framrinnande tackjärnets intensiva ljus, utslagets blå och röda gnistor sprutade upp mot rådstutakets damm och spindelvävar, för några korta ögonblick drifvande undan nattmörkret till hyttans bortersta vrå. Bälgornas eviga suckar och de flamande lågorna som ständigt sjönko och stego från kranstaket ledde tanken på helvetet."
![]() |
![]() |
Anders Ersson | Justina Eriksson |